İlahi dini bir yerlere taşıma….Kapsamını daraltma,Onun kapsam alanı sadece sarık ile hırka değil dedi yunus….İslamın beş şartı da değil…zaten namazın kapsamını da daralttın..Manasını bile anlamadığın ayetlerle kıldın namazı…Orucu açlığa susuzluğa indirgedin ramazandan sonra zinaya saplananın da orucu oruç dedin ama İmam Gazali havassın orucu demiş ve anlatmış…Yani Adl ismi farklılık oluşturmuş…ama sen havassın orucundan bahsetmiyorsun…senin ki tarikat yani kapsamı sınırlı din…”ölçü değilsin…sen.sen de ilahi dinin bir yerlere taşıma derdindesin…
İlahi dini bir yerlere taşıma….Kapsamını daraltma…ayetlere kapsamı biçtin.Ama gerekli olsaydı bu ..bir başka ayetle bu kapsam çizilirdi…veya bir hadisle bu kapsam çizilirdi…mesela “kısas ayetine kapsam çizildi…bir diğer ayetle müdahale yapılmış Allahın rızasının afetmekte olduğu belirtilmiş…
Esmaya hadimliktir yaratılanın görevi…Üstünlük bunda mesela şeytan tevvaba hadimliği red etti…yani göreve kapsam çizdi…ve uzaklaştırıldı…ilim için ne yaptın denilecek…çünkü ALİM ismi var Allahın…Sen namazlıyım diyerek övünmeyi bırak…namz ehli olmakle sınırlama ilahi dini…Kutsal gecelerde yaşanan din haline getirme ilahi dini…yani ilahi dinin kapsamı yok…bir kapsam çizme…İlahi dini bir yerlere taşıma….Kapsamını daraltma…
İlahi dini bir yerlere taşıma…yani esmaya hadimliği en azından dille yap yani dille zikir…ama imkan verdiyse Allah elle yani eylemle de esmaya hadimlik yap…hiçbir esmaya hadimliği küçük görme….şeytan bir isme hadimliği red etti Ademden alt kademeye kovuldu…İnsanları esmanın bütününe hadimliğe davet et…İmkan ölçüsünde …Allah ruhlarımıza az imkan verdi Kalu belada …bela dedik…Dünyada dünya kadar imkanlar verdi…BELA diyelim…İlahi din belli…Senin dinin ancak tarikattir umumu bağlamaz senin ilkelerin ve öğretilerin…Çünkü kapsam çizdin…şeytan da kapsam çizdi…ne nefsin nede şeytanın kapsam çizme hakkı var..bak ilihi din diyorsun…ana bir nefsin çizdiği kapsamda öğretilerin ilkelerin…Peygamber bile bunu yapmadı…İmkanlar ölçüsünde ilahi dine sarıl der ilah…dinine sınır koydun yani bazı esmaya hadimlikten ibaret kıldın ilahi dini…ilahi dinin kapsamı belli esmanın tümüne hadimliği seç der…ilahi din ama şeytan seçmedi Tevvap ismine hadimliği …ya sen üç-beş esmaya hadimliğe indirgedin yani taşıdın ilahi dini bir kaç isme hadimliğe…yani cahilsin…şeytan da ilahi dinin kapsamını darlaştırdı…esmanın tamamına hadim olmayana evliyaullah denemez…Kul denemez…o nefis ehlindendir…şeytanın ehlindendir…yani Allahın asi kullarındandır Firavun ve karun da bunu yaptı…imkanı olduğu halde sadece ırkına yansıttı Allahın Rahman isminin tecellilerini…İlahi şefkate sınır koyulamazdı…Bütün varlıkları kuşatan esmaya yani RAHMAN ismine uygulamalarında sınır koydu …ya sen sadece şunlar cennete gidecek diyorsun…vs..ilahi dinin kapsamını daraltmaya kendini yetkin görmüştür Firavun ve Karun veya o günlerin din adamları …hepsi suçludur…İlahi dinin kapsamı belli amaç belli…bütün esmaya hadimlik…hiç bir isme kapsam biçme…Rahman ismi kimi cennete koyacağını bilir…