Değerli şairler, yazarlar, sanatçılar, ozanlar, âşıklar ve kıymetli basın mensupları. Bugün, 2019 yılının üçüncü şiir ve musiki etkinliğini sizlerle birlikte yapmaktan onur duymakta ve sanat adına mutlu olmaktayız.
Bu vesileyle şahsım ve yönetim kurulumuz adına hoş geldiniz diyor, sevgiler saygılar sunuyorum.
Değerli katılımcı arkadaşlarım, Şubat ayı dinleti toplantımızda dernek merkezinde her cumartesi günü saat 13.00-17.00 arasında şiir atölyesi çalışmaları başlatacağımı söylemiştim. Böyle bir çalışmanın şairlerimiz açısından faydalı olacağı söylemiştim. Bu sözüm üzerine ilk cumartesi günü gerekli hazırlığımızı yapmamıza rağmen, her hangi bir katılım gerçekleşmedi.
Bizlerin amacı, şiirin yazım şekil ve kurallarıyla birlikte, yorumlama çalışması üzerine de uygulamalı olarak pekiştirici çalışmalar yapmaktı. Bilindiği üzere her birimizin yaşantısında şiirle tanışıklığımız olmuştur. Çeşitli konularda şiirler yazmış bulunmaktayız. Hatta yazmış olduğumuz şiirlerimizi zaman zaman arkadaşlarımızla paylaşmışızdır. Etkilendiğimiz alan içinde kalınarak yazmış olduğumuz şiirlerin içeriğine ve ana fikir durumuna göre okuma ve yorumlama zorlukları çektiğimiz gerçeğini unutmamak gerekir. Bu açıdan şiirlerimizi analiz ederek, bilmediğimiz birçok yanların ve kuralların olduğunu daha geniş kapsamlı öğrenmeyi önümüze hedef olarak koymuşuzdur.
Amacımız şiirle ilgili bilgilerimize bilgi katmak, aynı zamanda eksiklerimizi gidermekti.
Bu atölyede yapmak isteğimiz çalışmalardan kısaca bahsedecek olursam:
* Açılmasını düşündüğümüz şiir atölyesinde, katılımcı dostlarımızla, şiirin nasıl yazılacağı konusu üzerinde tartışıp konuşmak olacak.
* Şiirin içeriğinde, ana fikirsel bütünlüğünü analiz ederek, doğruya ulaşmak olacak.
* Yazılmış olan şiirin içinde geçen sözcüklerin neyi ifade ettiği hakkında mutlaka bilgi sahibi olma yolları ve kaynaklarını kullanma olacaktır.
* Şiirin anlatmak istediği kavramsal düşünceye uygun düşen bir ses tonuyla dinleyicinin gözünün içine bakarak yorumlanması çalışmaları yapılacaktı.
Hangi tür şiirleri olursak olalım, mutlaka o şiirimizi ezberlememiz gerekmektedir. Nedenine gelince, bir şiir kâğıda bakarak okunduğunda, dinleyici üzerindeki her hangi bir etki sağlaması söz konusu olmamaktadır. Bu bağlamda, yazmış olduğumuz şiirlerimizi kendimize has boş zaman bulduğumuzda sesli olmasa bile, tekrarını sessizce yapmalıyız. Gerekirse ezberlediğimiz şiirleri yatakta bile beyin süzgecinden geçirmeliyiz. Şairim diyen kişi, bu tür çalışmalar sonucunda, iyi bir şiir okuyabileceğine kendini inandırmış olmalıdır. Sürekli tekrarlar sonucunda okunan şiirler, dinleyicilerinin daha çok dikkatlerini çekmiş olur. Böylece daha güzel ve anlamlı bir şiir okuma becerisini elde etme kavramını kazanmış oluruz.
Bu dikkatin ötesinde, bir başka hususta, şiir okurken acele etmemektir. Hızlı bir tempoyla okunan şiir, dinleyiciyi etkilemez. Dinleyiciyi etkilemek için, mutlakla şiiri yavaş bir tempoyla okumalıyız. Hatta ritm ve vurgulamalara azamı ölçüde dikkat etmeliyiz. İşte anlatmış olduğum şekilde, okunan şiirleri dinleyenlerin algılanma gücünü daha çok etkinleşmiş olur. Bu şekilde bir algılamanın sağlanması, şiir okuyan kişinin rahat olmasına bağlıdır.
Şiirle ilgili bir başka hususta, sözcüklerin doğru telaffuz edilmesidir. Hatta bir birine yakın olan sözcüklerin bile anlamlarına uygun okunmasını sağlamak gerekir. Bu okuma yapıldığında mutlaka şiirin özelliğine göre, beden dilimizi de yerinde kullanmalıyız. Şiirde beden dili ve çeşitli mimik hareketlerin, dinleyici üzerindeki etkisinin olacağını aklımızdan çıkarmamalıyız. Hatta şiirimizi okurken, gözlerimizle dinleyicileri takip ederek, karşılıklı büyük bir enerji alış verişine sebep olmuş oluruz. Yanı dinleyicilerle göz temasımız, dinleyicide duygu katsayısını yükseltir. Aynı zamanda senin yaşadıklarını, yaşamış olurlar. Kısacası kendini şiirin içinde bulup, şiirin kendisi için okunduğunu ve yazıldığını düşünürler.
Çok önemli hususlardan biriside, okunan ve yazılan şiirlerin (nokta, virgül, ünlem, üç nokta ve soru işareti) bu tür noktalama işaretleri, şiir okuyanı kontrol altına almaktadır. Halbuki şiiri okuyan kişi, şiirdeki durakları kendisi bulmalı ve şiire anlam yükleyerek okumalıdır. Şair yazmış olduğu şiiri noktalama işaretlerine boğması, bir anlamda şiirini okuyana, şiirimi yazmış olduğum şeklini bozmadan oku demek istemektedir. Bu tür yazılım maalesef şiirde başlı başına büyük sakıncalar yaratmaktan başka bir şey değildir. Bence gerekli olmayan noktalama işaretlerini koymak, başlı başına önemli bir yanlıştır. Sadece gerekli olan, imlanın dışında noktalama işaretlerinden kaçınmak gerekir. O zaman hatasız yazılan bir şiir, daha iyi yorumlama tekniği içinde, gerçekleştirilmiş olur.
Çok önemli bir hususta, sanatçılarımızın içinde yer alacağı bir komisyonun kurulmasını sağlamaktır. Sebebine gelince, yapacağımız program gereği il içi ve il dışı sanatçılarımız ve şairlerimiz inde içinde yer alacağı geniş boyutlu etkinlikler yapmaktır. Bu etkinlikler belediyeler nezdinde olacağı gibi, Kültür Bakanlığı onaylı etkinlikler olarak da yapmayı düşünmekteyiz. Bu nedenle kuracağımız komisyonda görev almak isteyen arkadaşlar, derneğimize üye değillerse mutlaka üyeliklerini yaptırmaları şarttır.
Bu düşüncelerimle sözlerimi tamamlarken, beni sabırla dinlediğiniz için teşekkür ediyor, sevgiler saygılar sunuyorum.
Mürsel ADIGÜZEL
Eğitimci Yazar ve Şair