Ramazan ayı aynı zamanda hasbihalin adıdır. Farklılıklarımızı ve yeni şeyleri tartışabilmek için Ramazan sofraları aynı zamanda bir fırsattır.
Hayatımda dün ilk defa oruç tuttum. Tek bir nedenle… Dün akşam dostlarıma ve meslektaşlarıma iftar yemeği verdim.
Ve iftar yemeği verirken, oruç tutmamayı doğru bulmadım.
Oruç masasında aynı duyguları yaşamak istedim.
****
Bizim Beylikdüzü Vakfı İstişare Kurulu üyeleri olarak ramazan ayının her gününü paylaştık.
Her ayrı bir günde bir istişare kurulu üyesi iftar yemeği vermesini kararlaştırdık.
Ve aynı gün, Beylikdüzü’nde ihtiyaç sahiplerine erzak dağıtımı gerçekleştirme kararı aldık.
Ve Ramazan ayının ilk gününden itibaren, her gün iftar yemeği ve aynı gün ilçede bulunan ihtiyaç sahiplerine bizzat evlerinde erzak dağıtımını gerçekleştirmeye devam ediyoruz.
En büyük yükü de Vakfın Kadın Kolları üyeleri çekiyor.
****
Ramazan ayında oruç tutanların tutmayanlarla aynı sofrayı paylaşmasını, oruç tutmayanların oruç tutanlara iftar yemeği vermesini, oruç tutanların sofraya oruç tutmayanları da davet etmesi çok güzel bir duygu.
Farklı insanları aynı sofra etrafında buluşturmak.
İhtiyaç sahipleriyle toplumun her kesiminden büyük bir dayanışma örgütlemek.
Olanı olmayanla buluşturmak.
Sadece yiyecek, içecek açısından değil buluşturma.
Aynı zamanda uhrevi bir zaman diliminde, manevi duyguları paylaşmak…
Aynı zamanda da hasbihal eylemek.
****
Ramazan sohbetleri denilen şey, iftar sofraları etrafında, bilenden bilinmeyeni öğrenmek, birbirimizden öğrenmenin mütevazılığını yaşamanın adı.
Ramazan ayının kutsallığı aynı zamanda toplumun farklı kesimlerini buluşturmasından kaynaklanıyor.
Tabi sünni inanç sahiplerine, Ramazan ayında oruca saygı isteyenlere de hatırlatılması gereken şu: Muharrem ayında oruç tutan Şia, Alevi inancından olan Müslümanlara da saygı göstermek gerekmiyor mu?
Kendine saygı isterken, başka zamanda oruç tutanlara da saygı göstermek gerekmiyor mu?
Tartışılmak ve paylaşılmak üzere…
Her meşru olan yasal değildir.
Her yasal olan olanda meşru olmayabilir.
Her haklı olan, yasalar nezdinde haklı olmayabilir.
Ama yasal olmadığı için haklı olan da gayri meşru olmaz.
****
Gücü elinde tutanlar haklı olmaz…
Zorbalık haklılığı tekelinde tutsa da meşru değildir.
“Haklıyız kazanacağız”, sözü anlamsızdır.
Çünkü haklılık zorbalıkla kabul ettirilirse, haklı olmaktan çıkar.
Haklılık her zaman yeniden üretilmek zorundadır.
Her haklı olan kazanmaz.
Her kazanan haklı değildir.
Ve her kazanan yasal olmayabilir.
****
Kazanmak çabalamadan kazanılabilecek bir şey değildir.
Haklılık, toplumu ikna etmeden anlamlı olmaz.
Toplumun ikna olmadığı her doğru olan şey, yanlış anlamına gelmez.
Toplumun kabul ettiği her şey de doğru olmayabilir.
Doğru olmayan şeyler de yasallaşabilir.
****
Çoğunluklar “azınlıkların haklarına hoşgörü gösteriyoruz” diyorsa, bunun adı demokrasi değildir.
Çünkü demokrasi hoşgörünün adı değildir.
Çoğunluklar karşısında, azınlıkların yasalarla; ifade etme, örgütlenme, inaçlarını özgürce yaşama, dilini konuşabilme, kültürel ve sosyal vb. haklarının teminat altında olmasının adıdır demokrasi.
Çoğunlukların nereye kadar hoşgörü göstereceği asla belli değildir.
Azınlık olanlar da çoğunluğu yönetebilirler.
Azınlıkların çoğunluğu yönetiyor olması haklı olduğunu da göstermez.
****
Ramazan sofraları farklı zenginlikleri paylaşmanın adıdır.
Kendinde olanı olmayanla paylaşabilmenin kutsal ayıdır.
Bizim Beylikdüzü Vakfı olarak şiarımız; “olan olmayanla paylaşacak”dır.
Ne güzeldir, olanın olmayanla olanını paylaşabilmesi.
Ne güzel bir şeydir, olmayanla dayanışma içerisinde olabilmek.
Ne güzeldir yoksullukların, yoklukların azaltılması.
Ne güzeldir, verenin çoğalması…
Son söz: Olanın olmayanla paylaşması bir dayanışmadır. Ne güzel bir şeydir dayanışmayı büyütmek için uğraş verenlerden olmak…